Een zekere spanning kan nodig zijn om in een bepaalde situatie goed te functioneren. Het is belangrijk dat je na de activiteit weer tot rust komt. Dat je kunt herstellen van de inspanning, zodat je weer in balans komt.

Als je belasting langere tijd hoger is dan bij je past, dan kun je last krijgen van onderstaande spanningsklachten:

Je hebt slaapproblemen.
Je kunt voortdurend een gevoel van vermoeidheid hebben, je voelt je nooit uitgerust.
Je wordt ‘s ochtends als het ware moe wakker.
Je hebt last van een pijnlijke /stijve nek.
Je hebt spanningshoofdpijn.
Je hebt het gevoel onder druk te staan. Je voelt zich labiel, wellicht gedeprimeerd.
Je hebt moeite om helder te denken.
Je gaat mogelijk piekeren.
Of je zoekt afleiding door meer te eten, te drinken, of te roken.

Spanningsklachten zijn verstrekkend en heel verschillend. Ze hebben lichamelijke en emotionele invloed, ze beïnvloeden je denken en je gedrag.

De klachten laten je belastbaarheid verder afnemen, waardoor ze nog zwaarder gaan wegen. Zo komt je in een vicieuze cirkel.

Ontspanningstherapie helpt je die vicieuze cirkel te doorbreken, doordat je leert jezelf te ontspannen.
Vanuit een lichamelijk gerichte ontspanning wordt ook een mentale ontspanning mogelijk. Je merkt dit doordat je spierspanning af kan nemen, je adem rustiger wordt en je stemming beter wordt.
Je gedachten vinden rust, het voelt weldadig.

Je zult je van de spanning in je lichaam beter bewust worden en door oefening in staat zijn deze spanning te verminderen. Het bewust zijn van spanning en ontspanning helpt je in het dagelijks leven spanning tijdig te signaleren, waardoor klachten voorkomen kunnen worden.

Ontspanningstherapie

Bij de ontspanningstherapie gekozen voor een methode, of een combinatie van methodes, die het best aansluit bij jouw talenten en behoeften. Zo sta ‘jij zelf’, centraal bij de ontspanningstherapie.

In een rustige omgeving, wordt de voor jou aangepaste ontspanningsoefening aangeboden. Precies zo, dat het past bij jou. De ontspanningsmethode is maatwerk speciaal voor jou.
Dat werkt, als vanzelf.

Met deze ontspanningsoefening kunt je thuis meteen aan de slag.

Bovendien is er de mogelijkheid dat u de ontspanningsoefening, die voor jou persoonlijk is gemaakt, op een geluidsdrager mee naar huis krijgt. Vaak gaat het ontspannen thuis namelijk nog makkelijker als je de oefening niet in uw hoofd hoeft te bedenken, maar dat je rustig kunt luisteren naar de eenvoudige oefeningen in uw eigen vertrouwde omgeving.

Je ervaart je wat je nodig hebt om te kunnen ontspannen.

De fysiotherapeutische ontspanningsmethodes waaruit je persoonlijke ontspanningsoefening wordt vormgegeven, zijn onder andere: Progressieve relaxatie volgens Jacobsen, Simple Relaxation volgens Laura Mitchell, autogene training, senso-relaxatie en principes uit de adem- en ontspanningstherapie volgens Van Dixhoorn.

Logo: De Fysiotherapeut