Mensen verschillen van elkaar, zoals de een intelligent is en de ander minder intelligent, zo kunnen mensen ook meer of minder gevoelig zijn. Zo zijn er ook mensen die ‘hooggevoelig’ zijn. Dit wordt ook wel Highly Sensitive Person (HSP) genoemd. Het zenuwstelsel van de HSP-er is gevoeliger dan bij de gemiddelde mens. Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig.

In ons drukke en gehaaste bestaan wordt veel gevraagd van mensen met een hoog sensitief systeem. Vaak staan ze onder voortdurende spanning en moeten ze extra hun best doen om de binnenkomende prikkels te verwerken. Hierdoor zijn HSP-ers vaak eerder moe en hebben ze meer rust nodig dan anderen. Ook hebben ze meer behoefte om even ‘op zichzelf zijn’ te zijn.

Je beleeft de wereld anders als je hoogsensitief bent. Je ervaart signalen uit je omgeving sneller en intenser dan een ander. De informatieverwerking verloopt preciezer, zorgvuldiger en meer gedetailleerd. Je lichaam is als het ware een zeer gevoelige detector. Prikkels komen ongefilterd je hersenen binnen.
Als er te veel signalen of prikkels binnen komen in dit hooggevoelige systeem, dan kan het als het ware verzadigd of verstopt raken. Hierdoor kun je prikkelbaar worden en uitvallen naar je omgeving of je hebt juist de neiging om je terug te trekken.
Daarbij heb je de neiging om je vooral te richten op het helpen van anderen. Voor je eigen grenzen heb je minder aandacht. Je kunt je emotioneel en kwetsbaar voelen. Je kunt snel overprikkeld raken, gespannen worden, uit balans raken of lichamelijke klachten krijgen.

Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op werk, persoonlijk leven, relaties en contacten. Veel hoogsensitieve mensen hebben het gevoel een buitenbeentje te zijn. Anders dan anderen, Soms proberen ze kenmerkende eigenschappen te onderdrukken of te negeren. Of ze proberen zich aan te passen aan hun omgeving om conflicten te voorkomen.

In de haptotherapeutische begeleiding word je je bewust van alles dat met je hooggevoeligheid te maken heeft. Je wordt vertrouwd met je hooggevoeligheid. Je leert het te herkennen en te waarderen. Hierdoor kan het zelfbeeld in een ander licht komen te staan. Een herwaardering van jezelf als het ware. Je kunt meer van je zelf houden en je leert om te gaan met je eigenheid. Je kunt leren omgaan met je behoefte aan een langzamer tempo, meer rust en stilte en de diepgang in je leven.

Zo kun je ontdekken hoe jij jouw weg kunt vinden en deel kunt nemen aan werk, woonomgeving, relaties en contacten.

Nieuws