Van eten kun je genieten. Maar de verleiding kan op de loer liggen dat je meer eet dan je eigenlijk zou willen. Bijvoorbeeld doordat je eten ziet of ruikt, dat je mensen ziet eten, of omdat je eet als een soort van beloning. Je kunt inzicht krijgen in je eetgedrag en je kunt ontdekken hoe je hiermee anders om kunt gaan.

Externe eter

Sommige mensen zijn extra gevoelig voor prikkels van buitenaf. Je voelt situaties goed aan en je merkt sferen goed op. Mooie eigenschappen die veel voordelen kent. Je krijgt veel 'informatie’ binnen. Soms is het hierdoor lastiger om je aandacht, je focus, te behouden met hetgeen waar je eigenlijk mee bezig bent. Als je zo gevoelig bent kun je ook extra gevoelig zijn voor informatie die over eten gaat. Dit komt harder binnen. Dit is kenmerkend voor de ‘externe eter’. De externe eter wordt sneller beïnvloed door prikkels van buitenaf, zoals het zien van lekker eten, etende mensen, de geur van lekker eten, of het zien van een bakker, ijswinkel, of een snackbar. Door deze prikkels kun je op het idee komen om zelf te gaan eten. Als je aan deze prikkel toegeeft train je jezelf, onbewust, om steeds makkelijker en vaker toe te geven aan deze impuls. Zo wordt het steeds moeilijker om bijvoorbeeld een traktatie af te slaan.
Mensen die deze gevoeligheid niet hebben, snappen dit vaak niet en zeggen eerder, dat iemand zwak is, niet kan doorzetten, of niet vol kan houden. In de haptotherapeutische begeleiding bij de externe eter ontdek je dat je op een andere manier om kunt gaan met je impuls om te eten. Het hoeft niet alleen een kwestie van volhouden te zijn, maar juist in je gevoel bij jezelf te blijven kun je ervaren dat je minder gevoelig bent om toe te geven aan de impuls om te eten. En dat je daar juist tevreden en trots op kunt zijn.

Emotie eter

Emoties, gevoelens kunnen aanleiding zijn om te gaan eten. Eten is er altijd dus je kunt het altijd doen. Eten kan zo een manier zijn om met emoties om te gaan. Zo kun je gaan eten omdat uit verveling, uit boosheid of uit verdriet. Eten geeft dan een lekker gevoel en daar ben je onbewust naar op zoek. Ook kun je als kind bijna letterlijk zijn ‘zoetgehouden; met snoep als je ouders je bijvoorbeeld vervelend of lastig vonden. Op latere leeftijd kun je hierdoor sneller naar eten grijpen als je niet zo lekker in je vel zit. Behalve dat je met tegenslag kunt gaan eten, kan het juist ook bij positieve emoties. Kun jij een feestje hebben zonder te eten? Ook dat past bij emotie eten.
In de haptotherapeutische begeleiding van de emotie eter, ontdek je hoe je op een andere manier met je emoties of je gevoel om kunt gaan. Dat je je gevoel meer de plek kunt geven die het verdient en zo steeds minder aanleiding is om te gaan eten.

Nieuws